WELCOME TO BLOG UMI DANIA YUSOF :)

Thursday, June 28, 2012

control mengontrol


hai korang . apa khabar semua ? ada sihat kah ? ada sakit kah ? choiiii ! haha . dah makan ? tengah buat apa tu ? dah mandi ? nie semua antara soalan kebiasaan orang Malaysia kan kalau jumpa or texting . firstly , aku nak minta maaf tak dapat update blog minggu lepas . kesibukkan kan . haiihh . biasa lah orang busy kan . haha . btw , who cares aku update ke tak . ada ke orang baca ? haha .

okay . hari nie tersangat - sangat happy lah . kenapa dania ? sebab ... aku jumpa buah hati aku tadi tadi . alhamdulilah setelah hampir 2 bulan lebih kot tak jumpa . rinduuuuu ... biasa lah orang bercinta kan . bukan tak nak jumpa , tapi aku nie lain sikit . under parental control lagi . even im nearly 19 but still .. hehe .

but aku rasa bersyukur kot . kalau aku tak dicontrol ketat macam nie , aku mungkin jadi entah apa entah sekarang . haha . nak dating pon sorok - sorok . penuh dengan risiko kalau nak dating . kan kan ? nasib baik aku dapat dia yang penyabar . thanx sayang . okay . update kali nie terlampau jiwang lah pulak . haha .


kalau aku tak dicontrol macam mana eh ? mungkin jugak sekarang aku ada kat mana ? dah lepas maghrib tak balik - balik lagi . mungkin tengah lepak - lepak kat mana entah . buat apa entah . apa yang akan terjadi kalau parent tak control anaknya ? terlalu ikutkan kehendak anaknya ? mungkin jugak akan jadi macam cerita anakku sazali .

mungkin jugak aku jadi sampah masyarakat . mungkin jugak aku jadi kurang ajar . ada banyak kemungkinan kalau anak tak dicontrol oleh parentnya . memang lah trend orang - orang sekarang open minded and all that . but if you too open it will invite ' the unvited ' . hoho . buat teori sendiri plak sekarang .

everything ada pros and cons nya kan ? betul tak ? okay cuba kita tengok kalau anaknya terlalu diberi kebebasan . pros nya ? mungkin anaknya akan buat apa yang parent nya suruh . mungkin anaknya tidak terlalu stress . mungkin jugak anaknya akan mendapat ramai kawan . mungkin anaknya akan pandai bergaul .


cons nya ? mungkin mereka akan memberontak jika tidak mendapat sesuatu . mungkin mereka akan menjadi biasa dengan pergaulan bebas . mungkin terlibat dalam gejala maksiat . mungkin menjadi sampah masyarakat . mungkin jugak sifat ingin mencuba nya semakin membuak .

tapi , what if parent control anaknya ? cons nya ? mungkin mereka akan menuntut hak kebebasan , mungkin mereka akan stress , mungkin mereka mempunyai masalah cara bergaul , mungkin ada masalah dengan cara berkomunikasi , mungkin mereka akan marah memberontak dan sebagainya . but in the end ? mereka akan tahu batas pergaulan , akan timbul perasaan malu , mereka akan mendisplinkan diri , banyak lagi lah .

jadi ? pada pendapat aku , parent bagus jika mahu control anak - anaknya . biarlah orang nak cakap old school ke apa ke , jadi parent ingin yang terbaik untuk anak - anaknya . so , mereka akan melakukan cara yang terbaik untuk mengajar anak - anaknya untuk menjadi orang yang baik . 

maybe sometimes they treat you like a baby.

mungkin ada baiknya kalau diberi kebebasan kat anak - anak sekarang , tapi kebaikkan tu sekejap je . so , dont you think if your parent didn't let you hang out with your friends , your parent doesn't let you go back home late and all that , don't think that they doesn't love you . they do . they want you to be a good person in future . 

so , buat apa nak malu if your parent control you ? kau tak dapat hang out dengan kawan - kawan kau , kau rasa malu ? reputation isn't everything lah . tak semestinya jumpa muka kau kat town tiap - tiap minggu menyebabkan kau jadi cool or what so ever . tak suka macam tu (=_=") tapi control tu kena agak - agak lah . jangan over-control , nanti jadi over-protected susah woo .

okay , dah banyak aku bebelkan nie . dah dah lah tu dania . hehe . okay lah thanx sebab membaca . bye readers :)

"Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you was beyond my control."


P / S : i love him ! haha